Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Aert - WaarBenJij.nu Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Aert - WaarBenJij.nu

Brownsberg

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Chantal

18 Juni 2007 | Suriname, Paramaribo

Het was tijd voor Brownsberg! Het grootste natuurreservaat van Suriname wat bekend staat om haar pittoreske watervalletjes…

De vier uur durende reis over de beruchte Afobaka weg was een gehotst-van-je-welste. Gezellig met elf mensen in een busje inclusief gids én chauffeur. De chauffeur deed zijn werk feilloos. Tot twee keer toe dacht ik echt: “hier komen we niet doorheen”. Maar jawel we kwamen uitgeschud aan op de berg. ;) Na het nodige “aaah” & “ooohh” over het geweldige uitzicht zijn we de accommodatie gaan bekijken.
De accommodatie was op het 500 meter hoge Mazaroni-plateau. Schitterend gewoon! Toen werd het tijd om mezelf klaar te gaan maken voor de eerste tocht, want dat het geen ontspannend weekend zou worden wist ik al van te voren…
De Leo en Irene vallen stonden op de planning. De zeer moeizame trip nar de vallen was een feit! Exra vermoeid door de gladheid, drassigheid en een extra steile afdaling stond ik daarna lekker onder de val! 

De terugtocht weer naar boven naar het Mazaroni-plateau is letterlijk en figuurlijk adembenemend. Niet alleen om even halt te houden om te genieten van alle beesten om je heen, maar ook een stop om adem te happen ;). Het tempo op de terugtocht zat er goed in want we waren in twee groepen opgesplitst, en ik zat bij de kopgroep samen met Jelmer, Thijs en Maarten. :) 
Eenmaal terug boven op het plateau genoten van het uitzicht over het Brokopondo stuwmeer en het zonnetje zorgde dat ik de andere dag verbazingwekkend weinig spierpijn had!
’s Avonds ( toen de andere groep ook eenmaal terug was ;) ) heerlijk gegeten. Natuurlijk menig Djogo soldaat gemaakt en toen het bedje opgezocht omdat we de volgende dag weer een stevig loopprogramma hadden.

Gewekt door brulapen. Wat is dat toch geweldig. En wat een geluid dat die beesten maken, ik dacht werkelijk waar dat er een stel apen op het dak zaten. Na weer een stevig ontbijt om negen uur vertrokken voor een wandeling van 15km door het reservaat. Samen met Miriam ben ik aan de wandeling begonnen en dat was echt heerlijk om met z’n tweetjes door de jungle te lopen. Al waren we af en toe wel op ons hoede wanneer we gebrul vanuit het bos hoorde.. ;)
Na deze tocht weer lekker bijgekomen op het plateau en daarna hupsakee het busje in en zo kwamen we om zeven uur ’s avonds niet uitgerust maar uitgeschud thuis!

Deze trip was weer een geweldige afsluiting van de week. Maar helaas breekt er daardoor dan ook weer een nieuwe week aan. Nog maar vier weekjes in het Switi Sranan. Heb mezelf voorgenomen om hier maar niet teveel aan te denken anders word ik toch echt een beetje droevig ;). De dagen vliegen gewoon voorbij en vullen zich met leuke ervaringen die zorgen voor mooie herinneringen! 

Stage gaat ook nog steeds erg goed. De eerste week RT was een zeer groot succes. Leerlingen, leerkrachten en de directrice waren enthousiast. Nou maar hopen dat het plan wat we hebben uitgeschreven ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd wanneer ik weg ben, maar ook daar moet ik maar niet teveel aan denken ;).
Verder wil ik ook iedereen even bedanken voor de vele brieven en kaarten die ik afgelopen week weer heb gekregen. Super tof! 
De leerlingen ga ik deze week ook verrassen met post want de brieven van de kids uit Nederland zijn aangekomen Muis.
Ik ga er maar weer eens een eindje aan breien, dan kunnen jullie de foto’s weer gaan bekijken. Dit keer heb ik er ook nog wat foto’s van het huis en mijn kamer bijgevoegd zodat jullie een goed idee hebben waar ik dan al zeven weken vertoef!

Hele dikke knuffel,
Tot schrijfs ;)

Chantal

  • 18 Juni 2007 - 13:56

    Sammie:

    Hee Channy,

    Ik ben benieuwd naar je foto's (ik zie ze er nu nog niet bij staan), maar het klinkt gewoon supermooi! Die nieuwe camera van je komt daar wel van pas ;)!

    Ik ga je vanavond eventjes proberen te bellen!

    DikkeKusXX!!

  • 18 Juni 2007 - 13:59

    Aimée:

    hej vrouwke,
    Gelukkig geen ongelukken gebeurd op je wandeling naar boven. Na die vier dagen werken blijft het steeds interessant om over jou weekenden te lezen. Veel plezier nog en wat doe je komend weekend?
    groetjes

  • 18 Juni 2007 - 14:00

    Sammie:

    Ah, je foto's staan er ook bij!! Wat is het mooi Channy... Echt super!

    En dat aapje, hihi... die is kjoet!

    Hoop dat ik je vanavond te pakken krijg, tot vanavond!! XX

  • 18 Juni 2007 - 14:33

    Gotje:

    He Channy!!

    Leuk verhaal weer, supermooi uitzicht daar man!! En aapies speciaal voor kloot toch haha.

    Defqon was trouwens retegaaf! :D Ondertussen is er weer vanalles gaande in het liefdesleven van gotje.. spoedig meer daarover ;)

    Enjoy your time!!

    xx Gotje

  • 18 Juni 2007 - 19:20

    Ciske&mams:

    echt weer leuk Chantal de foto"s ik heb ze tig keer gekeken. Vooral waar jy op staat. Wil ik je zo knuffelen maar nog effe wachten en dan ben je weer fyn thuis. Geniet en leer nog heel veel daar in Parimaribo want het zal nu zo voorby zyn Heel veel xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx en un groot rondje mama en cees

  • 18 Juni 2007 - 20:43

    Daan:

    Heej Chantal...
    En alweer plaats je hier een mooi verhaal... ik vraag me toch af of je nog niet bent benaderd voor national geographic...haha dan kan je steve irwin opvolgen als de crocodile hunter ;)... heb je eigenlijk al heimwee naar nederland of nog totaal niet? veel plezier nog verder...
    arrivederci kuss

  • 18 Juni 2007 - 21:51

    Klootje:

    Channy,
    ohhhh die aapjes, hoe liefff! geweldig. als je terug bent wil ik alle aapjes foto's bij bestellen :P
    Gelukkig dat het nog steeds zo goed met je gaat! Voor dat we op vakantie gaan wil ik wel weer eventjes bellen, was echt leuk! ik ga je snel mailen, haha om je op de hoogte te stellen ;) want das alweer even geleden nu!
    echt een grote kamer best toch? lekker hoor. Snap dat je bang bent voor heimwee naar daar, lijkt me heerlijk daar!
    En hoorde dat je vanavond ook iets gaafs ging doen haha, ben benieuwd!
    xxxx en heel veel knuffels

  • 18 Juni 2007 - 22:39

    Mar Van Oorschot:

    Nice waterfalls and Junle again! Niemand door een Doodshoofdaapje gerold? Ze zijn nogal nieuwschierig en Hebben behoorlijk wat lef!
    Suc6 met je klasjes
    Toedels

  • 19 Juni 2007 - 08:15

    Bram:

    "Nog maar vier weekjes in het Switi Sranan. Heb mezelf voorgenomen om hier maar niet teveel aan te denken anders word ik toch echt een beetje droevig ."

    Ik kan er niks aan doen maar ik moet hier elke dag aan denken....

    hvj ..

  • 19 Juni 2007 - 09:03

    Ingetje:

    Lieve Zus,
    Wat een mooi verhaal weer en wat een mooie foto's :)!
    Het wordt tijd dat jij hier thuis alles weer eens op z'n kop komt zetten ;). Het is nu al veel te lang rustig..

    Over iets minder dan vier weekjes staan we je in Schiphol op te wachten! :D Wat heb ik daar zin in! Hihi :)

    Hele Dikke X lieverd!

  • 19 Juni 2007 - 10:05

    Maria En Fons:

    Chantal

    Geweldig die verhalen en fotos van jouw stage zo ver van alles en iedereen.Zo te zien en te horen is alles super.We krijgen wel steeds meer het idee dat het vakantie is in plaats van stage hoor.Geniet er nog even van het is zo voorbij meisje.Prachtige fotos.

    De buurtjes

  • 19 Juni 2007 - 14:36

    Marit:

    hey chantal!
    soow wat een leuk verhaaltje weer maar vooral de foto's zijn super gaaf!!:D egt heel mooi, wij zijn jaloers op jou!!..
    nu ik dit schrijf zit ik gelukkig hier ook in de zon het is hier vandaag heerlijk weer maar van de week word het alweer minder :(
    zo te zien is dat bij jou niet het geval haha..
    deze week sluit ik mijn toetsweek af morgen nog 2 proefwerken en dan heb ik lekker vakantie!! beter toch?? :)
    verder niet heel veel bijzonders deze week. alleen zondag dan word ik 15!! haha..:P
    nou dit was het weer wel zo een beetje..
    natuurlijk wachten wij weer op jou volgende belevenissen en foto's!!
    geniet er nog van de laatste weken
    dikke kus marit

  • 20 Juni 2007 - 16:43

    Kloot:

    Channy ik heb je berichtje net gehad haha, je smsje. Maar ik kan denk ik niks terug sturen naar jou he? Leuk leuk :)

    xx

  • 21 Juni 2007 - 20:43

    Chelly:

    Hallo Chantal
    Wat een waanzinnig geluid maken die brulapen he en jullie hebben ook nog apen gezien daar wij niet alleen maar gehoord . hebben jullie ook de zonsopgang gezien , was wel vroeg maar waanzinnig mooi.
    groetjes van Leo en Chelly

  • 23 Juni 2007 - 13:33

    Mo:

    die apen zijn echt vet.. jammer dat je die hier niet hebt.. maar we gaan wel bijna naar de apenheul met suus dr verjaardag haha:D een echte jungle toch gaaf hoor.. kun je daar wel gewoon lopen dan? is dat niet gevaarlijk??

    t gaat al opschieten

    kusje

  • 24 Juni 2007 - 17:14

    Henk En Vonny:

    hoi Chantal,weer mooie reportage weg gezet hoor en hele gave foto's erg mooi om te zien allemaal ja meisje de tijd vliegt inderdaad dus leer maar vlug nog wat aan die kindjes...maar dat gaat je goed af denken wij heel erg veel succes weer en toedeloe xxxx van de klootjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

Recente Reisverslagen:

12 Juli 2007

Terug in de bewoonde wereld!

25 Juni 2007

Groot nieuws!!

18 Juni 2007

Brownsberg

09 Juni 2007

Stage

02 Juni 2007

Palumeu
Chantal

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 45097

Voorgaande reizen:

15 Juli 2011 - 06 November 2011

Tripje door Azië

12 Juli 2007 - 12 Juli 2007

Suriname

30 November -0001 - 30 November -0001

Miami, Mexico, Guatemala, Belize

Landen bezocht: