Stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Aert - WaarBenJij.nu Stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Aert - WaarBenJij.nu

Stage

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Chantal

09 Juni 2007 | Suriname, Paramaribo

Hallo Lieverds,

Weer een berichtje uit Switi Sranan. Heb weer veel leuke dingen gedaan en ga ook weer veel leuke dingen doen. Vandaag zal ik ook mijn stage is uitgebreid beschrijven want heb foto’s gemaakt van de monstertjes. Verder ga ik dit bericht afsluiten met weer leuk nieuws! 

Vorige week zondag was het schitterend weer dus zijn we lekker naar White Beach gegaan. Om negen uur al opweg naar het “strand”. White Beach is kunstmatig aangelegd wit zandstrand. Op het strand staan houten hutjes die je kunt huren zodat je daar je hangmat kan ophangen om wanneer je moe bent van al het zwemmen je eventjes uit kunt rusten ;). Heerlijk dagje gehad met prachtig weer totdat het om drie uur ’s middags begon te regenen. Opzich niet erg want was redelijk verbrand en toen hebben we gezellig in het hutje zitten kaarten! 

De dag erna moest ik natuurlijk hetgeen gaan doen waarvoor ik naar Suriname ben gekomen: proberen de monsters iets bij te brengen op het gebied van taal, rekenen en wereldoriëntatie.

Op maandag tot en met donderdag loop ik stage van 7.55 tot 12.25, echt een tropenrooster dus! Vrijdag is ingepland voor mijn onderzoek.
6.45u gaat het wekkertje en dan lekker douchen, ontbijten en om half 8 op de fiets naar de Gijsbertusschool. Wanneer ik na vijf minuutjes fietsen het schoolplein op kom rijden krijg ik een warm onthaal van de kids die iedere morgen naar me toe komen stormen. Zo ’s ochtends vroeg zijn het nog best schatjes.. ;)
Ik open het lokaal en bereid mijn lessen voor. Om 7.55 gaat de schoolbel en wordt de Surinaamse vlag gehesen en het volkslied gezongen. Dit is echt een mooi begin van de dag.

Gelukkig draai ik mijn eigen klas zodat ik veel vrijheid heb wat ik wil doen en hoe ik de dag indeel. De laatste 10 minuutjes plan ik altijd in voor een spelletje.
De ochtend wanneer ik lesgeef vliegt voorbij. Je geeft echt les van pauze tot pauze. Om half 10 is het namelijk al de eerste pauze, om kwart over 11 de volgende en dan is het nog maar een uurtje totdat de bel gaat. Helaas veranderen de schatjes van ’s ochtends met het kwartier om tot boefjes. ;) De boefjes hebben totaal geen zin in school, vinden het stom en doen het liefst dus helemaal niks, dat al in klas 2 / groep 4 de eerste week keek ik dus ook mijn ogen uit. De mentor die normaal gesproken in de klas staat schreeuwt en gilt vervolgens alleen maar naar de kinderen en de meest vreselijke woorden krijgen de kinderen te horen:
“Rot op, ik ben je beu..”
“Verdwijn uit mijn ogen, je hebt een virus”
“Heb je alweer alles fout met het proefwerk? Je bent gewoon dom”
“Je bent besmet”
Dit is nog maar een klein voorbeeld van de vreselijke tirade.
Vanaf de dag dat ik de klas alleen draai ben ik dus meteen over gegaan op positieve aandacht. De leerlingen complimentjes geven wanneer ze het goed doen, even een aai over de bol, een klopje op de rug en dat werkt zo goed. De lessen probeer ik ook zo creatief mogelijk te geven zodat de leerlingen lekker hun ei kwijt kunnen, en stiekem ikzelf ook.. ;).

De dagen dat ik voor de klas stond merkte ik heel goed dat sommige leerlingen eigenlijk helemaal niet meekunnen. Structureel maken ze alles fout en beheersen de stof van de vorige klas nog helemaal niet. Hier in Suriname wordt weinig gedaan aan Remedial Teaching maar ik wilde daar toch iets aan gaan veranderen omdat ik het gewoon zo ontzettend sneu vind. Mijn leerlingen gaan echt wel over naar klas 3 maar ze beheersen de stof nog niet eens van klas 1.

Samen met Arnee hebben we een Remedial Teaching programma opgezet. Vooraf hadden we alles heel goed voorbereid zodat we beslagen ten ijs bij de directrice konden verschijnen. De directrice van de school keurde ons plan gelukkig goed. We hadden een plan gemaakt voor klas 1 t/m 5, leerkrachten konden op een inschrijfformulier leerlingen intekenen en dan zouden wij deze vervolgens inplannen om RT te geven op het gebied van rekenen en / of Nederlands. De leerkrachten reageerden ontzettend enthousiast en op de dag dat ik de intekenlijsten ging ophalen bleek dat er in totaal 68 kinderen waren opgegeven voor ons RT-programma. Geweldig natuurlijk, maar 68 kinderen RT geven is helaas niet mogelijk. Nu heb ik een plan uitgeschreven wat ik op de stageschool laat liggen wat eventuele volgende stagiaires weer kunnen gebruiken zodat het “estafettestokje” mooi wordt doorgeven. Voortaan ga ik op de maandag en dinsdag RT geven, op woensdag & donderdag ga ik mijn “eigen” klasje draaien. Een erg leuke afwisseling dus! De echte leerkracht van klas 2 was er niet zo blij mee want nu moet zij weer op maandag en dinsdag terug komen in de klas. Maar ze gaf me een erg leuk aanbod: of ik in december met kerst en oud&nieuw wil terugkomen en daarna weer voor de klas wil komen staan. Super leuk maar helaas heb ik dan toch echt verplichtingen in Nederland.. ;)

Deze week was het iedere middag weer stralend warm weer dus om 1u nam ik alweer een duik in het zwembad. Zo kom ik hier de dagen dus echt prima door. Komende dagen staan in het teken van afscheidsfeestjes. Gister zijn we met z’n 12en lekker wezen uiteten en daarna gaan stappen omdat het Agnes haar laatste avond was. Vanavond heb ik een barbecue van Layla want die vertrek de dag erop. Het is hier echt een komen en gaan van stagiaires en voor ik het weet geef ik zelf een feestje omdat ik de dag erop alweer moet vertrekken… 

Zondag ga ik lekker naar ColaKreek! Om 9u komt het taxi busje voorrijden die zes meiden naar ColaKreek gaat brengen. Hangmat natuurlijk mee en dan daar lekker een dagje vertoeven. Prima!

Maandag gaat dan weer het wekkertje om 6.45 en zo vliegt er een week voorbij. Het weekend wat daarna komt ga ik alweer op trip naar Brownsberg waar ik nu al onzettend veel zin in heb!

En dan nog eventjes heel leuk nieuws....
Heb te horen gekregen dat begin juli de spullen ariveren in Palumeu. Schooluniformen, schrijfgerij e.d gaan dan eindelijk die kant op. Helaas kan ik er zelf dan niet bij zijn maar er worden foto's voor mij gemaakt dus ik hoop dat ik die nog net op de website kan plaatsen!
Leuk he? :) Ik ben helemaal blij voor de kindjes daar juist omdat ik het nu allemaal zelf heb gezien! Dus bij deze alvast iedereen erg bedankt maar er komen leuke foto's vanuit Palumeu waarop iedereen bedankt wordt! Maar daar nog eventjes geduld voor dus....

DikkeKroel
Chantal

  • 09 Juni 2007 - 19:11

    Henki &yvonne:

    hoi Chantal, zo weer een drukke tijd gehad lees ik hier...moest wel lachen met je term monstertjes jaja daar hebben ze wat minder regels dan hier wellicht??en goed bezig met dat R T program,maar ja dat geeft wel aan dat er heel veel moet gebeuren Chantal,allee veel plezier verder ook bij de colakreek hier hebben we veel onweer gehad maar gelukkig nu wel droog....doei dikke xxj henk en yvonne

  • 09 Juni 2007 - 20:18

    Mark Van Oorschot:

    Weer mooie foto's! Alleen had ik wel een verwijzing naar Aardbeien verwacht, jammer genoeg ben je er dit jaar niet bij ! Maar ik neem aan dat de aardbeien aldaar nog zoeter en sappiger zijn!
    Ze krijgen inderdaad maar weinig positieve input daar, maar we kunnen het wel aan jou overlaten om ze flink te pamperen daar geloof ik? Sheil, Ruchiu, Maroef, Shane, Shavar en alle andere kijken daar elke dag naar uit geloof ik. Maar voor al die gasten, en wie kan het ze kwalijk nemen?
    Fijn dat alle spulletjes eindelijk naar hun bestemming gaan en dat je weer een fijne trip in het vooruitzicht hebt!
    Heel veel plezier nog, en ik zal morgen nog een Aardbeitje op je eten!
    Toedels

  • 09 Juni 2007 - 20:41

    Kim:

    he chantal,
    Fijn om weer wat te horen uit het verre Suriname.. Ik zie dat je nog steeds een leuke tijd hebt daar en wat een leuke monsters heb je in de klas zitten.. Zijn ookwel lief voor jou?? En goed van jullie dat die RT erdoor is. We een hele uitdaging om te gaan doen. Veel plezier deze morgen in je hangmat en natuurlijk ook de rest van de week!

    xxx

  • 10 Juni 2007 - 08:53

    Margot:

    Hej Lieve Channy,

    Wat een super verhaal weer he! Leuk eens iets te lezen over de kindertjes, want natuurlijk maak je mooie dingen mee in het weekend, maar je ging toch eigenlijk voor deze kids he! Leuk de gezichtjes van sommige kids te zien bij de namen. Had natuurlijk voor al aan iedereen een brief geschreven dus heb alle namen gezien maar had er geen gezichtjes bij! Hele leuke foto van jou met de kinderen als jullie zwaaien!

    Gisteren hebben we je gesproken! Was erg leuk zo....De rest van Sam's verjaardag was ook erg geslaagd en bij aardbeienfeesten ook! Jammer dat je er niet bent, we misten echt iets. We halen het wel weer in als je terug bent.

    Channy, ik ga er weer mee stoppen! Ik wens je natuurlijk nog heel veel plezier en succes toe!


    Dikke kus en kroel,
    Margot

  • 10 Juni 2007 - 09:58

    Inge (montessori):

    He chantal,

    echt grappig, je loopt stage op de school van mijn huisbazin toen en nou ken je ook al layla, daar heb ik altijd mee samen gewerkt bij Joepie. Zelfs aan de andere kant van de wereld is het eigenlijk maar weer een kleine wereld he. Leuk hoor. Wat tof dat je RT mag gaan doen. Deze school laat gelukkig heel veel toe, dat was toen ook al. Ik heb op mijn school toen 1 kind RT mogen geven, maar denk maar niet dat ze dat daarna voortzette, wel nee. Ze gingen precies weer verder met hem zoals ze dat altijd al deden. Zo ver mogelijk achter in de klas zetten, dan zag je hem het minst en had je het minst last van hem. Ongelofelijk. Dus ik kan me voorstellen dat je het heerlijk vindt dat je wat meer voor ze kan betekenen. Nou hopen dat ze er straks ook nog iets mee doen! Maar Cecilia kennende, moet eventueel wel lukken!
    Nou veel plezier in Brownsberg. Je gaat lekker naar de Leo en de Irenevallen en aapjes spotten. Leuk hoor!
    Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal + foto's!
    groetjes Inge

  • 10 Juni 2007 - 10:05

    Klootje:

    Channy, weer een geweldig verhaal. Leuk om ook iets over je stage te weten ;) ik zou bijna denken dat je daar alleen in de zon ligt :P nee hoor, je bent echt keihard aan het werk daar, echt goed.

    Gisteren je even snel aan de telefoon gesproken :D echt leuk. en woensdag gaan we lekker langer bellen. je leek even zo dichtbij gisteren.

    de aardbeienfeesten waren nog goed te doen, vanmiddag weer. maar daar hoor je vast woensdag alles over ;)

    dikke kus

  • 10 Juni 2007 - 10:54

    Marit:

    hey chantal!
    woow wat super gaaf zeg echt heel leuk..
    en wat een mooie foto's inderdaad:D echt super.
    hier is het nu volop feest in zundert de aardbeienfeesten. gister naar take two geweest was zeer gezellig :p
    haha vandaag ook nog wat feesten.
    en dan mijn proefwerkweek in haha.
    maar daarna weer lekker vakantie!!
    nou geniet er nog van daar
    doeg XX

  • 10 Juni 2007 - 12:10

    Gotje:

    He Channy!!

    Vind het echt knap van je dat je gaat proberen zoiets wezenlijks te veranderen daar! Hopelijk kun je echt iets betekenen voor de kinderen en gaat dat ook zo door als je weer wegbent daar. Ben trots op je, dat je dat maar weet!

    Ga je even je telefoonnummer achterhalen bij Ingetje en dan ga ik van de week proberen je te bellen. Ben heel de week vrij dus dat moet lukken haha. Vond het iig echt supertof je gisteren ff gesproken te hebben, zoals klootje al zei: je leek echt dichtbij!!

    Hopelijk dus tot snel aan de lijn,
    x Gotje

  • 10 Juni 2007 - 17:55

    Karin Engelen:

    hallo chantal,

    via inge kreeg ik deze site te zien. Ik heb al weer ruim drie jaar geleden ook stage gelopen op de gijsbertusschool, ik was onder andere samen met inge in suriname.
    Ik vind het geweldig om te lezen wat jij allemaal doet, wat een enthousiasme!! Wij hebben toen ook 1 dag in de week RT gegeven, maar het had nauwelijks effect. Ik herken het helemaal wat je schrijft over de negatieve aanpak, het is zo sneu voor de kinderen! Maar goed om te lezen dat jij het in ieder geval positief houdt!
    Werkt juf Norden nog op de school? Wil je haar en Cecilia de groeten doen van mij? Ik blijf je site in de gaten houden, want vind het ontzettend leuk om te lezen!!!

    groetjes karin

  • 11 Juni 2007 - 09:01

    Nienke:

    heey chan!
    ik volg je nauwlettend hoor ;) echt supertof om de verhalen te lezen, ben jaloers op je!
    succes en spreek je snel!
    kus nien

  • 11 Juni 2007 - 09:14

    Sammie:

    Oh, wat was het leuk om je te spreken zaterdag! Hihi! Weer even lekker kunnen babbelen, alleen eigenlijk veel te kort, want we hebben veeeeeeeeel om over te praten ;) . Maar goed, er is een brief op komst waar je alweer een beetje wordt bijgepraat en als je terugbent plannen we wel een dag in waar we even bijbuurten :D.
    Mn birthday-party was geslaagd, al zeg ik het zelf :P. Haha, leuke dingetjes gehad (seizoen 2 van Grey's Anatomy!! :D)

    Oh wacht, ik mail je vanmiddag nog wel eventjes... moet nog wat andere dingetjes zeggen die ik allemaal maar niet hier ga vertellen ;).

    Maar je foto's zijn weer super! Ik zie je daar al helemaal bezig met de kids, leuk hoor :). Weet begot niet wat heel dat Remideal Teaching inhoudt, maar zo te horen klinkt het als een mooi plan voor daar wat jullie opgesteld hebben :). Hopelijk gaan ze ermee door als jullie weg zijn!

    Nou lieverd, ik mail je straks nog en volgende week ga ik je weer proberen te bellen :).

    Hele dikke knuffel!!! KusXX!

  • 11 Juni 2007 - 12:18

    OvA:

    Als begeleider van stagiaires (vroeger) vond ik dat je het meeste leert om alleen voor de klas te staan. Het is zeer vermoeiend (omdat je het niet gewend bent), maar het geeft veel voldoening.
    Hebben de kinderen een soort schooluniform?
    Vol geboeid je verhalen.
    Sukses OvA(oom van Arnee)

  • 11 Juni 2007 - 13:28

    Akkermaas:

    Echt een supertof verhaal :) en echt heel erg leuk dat al die spullen daar aankomen nu... Snap dat het voor jou heel jammer is dat je er niet bij bent!!!

    Dat RT programma dat is ook gaaf joh.. (zou ik ook super vinden om te doen)

    Zaterdag was echt superfijn,leuk en gaaf om je even te spreken... Iedereen was helemaal door het dolle heen!

    Heel veel plezier deze week weer, maar dat zal wel lukken met wat er allemaal op de planning staat!

    Daag, dikke kroel.. Suus

  • 11 Juni 2007 - 20:29

    Gotje:

    Ik wil je niet onthouden dat de aardbeienfeesten dit jaar supervet waren :D Zondag nog leuker dan de zaterdag!

    Maar natuurlijk niet zo gaaf als jouw avonturen daar haha, dat snap je ;)

    Kus gotje!

  • 12 Juni 2007 - 08:30

    Ingetje:

    Lieve Zus,
    Echt weer geweldig je verhaal! Ik heb het een paar keer over gelezen voordat ik dit bericht heb geplaats! :) Ik vind het zo mooi hoe je alles daar omschrijft. Je moet er een boek over schrijven :D! Haha..

    Ik vond het echt zo fijn dat we je zaterdag allemaal gesproken hebben! Hopelijk werd het voor jou niet lastig om ons allemaal weer eens te horen..

    Ik heb net een klein mailtje van je ontvangen en daar ga ik nu op terug mailen! Dus je zult het straks wel zien!

    Een hele dikke x voor mijn liefste zus ;)! Hihi

  • 14 Juni 2007 - 12:37

    Mo:

    eej leerkrachtje,

    alles nog oke daar? Ik vind het wel super knap dat je zoveel gaat veranderen. Dingen doorzet en bedenkt, weet niet of ik er zelf allemaal op zou kunnen komen hoor!! super goed.. de kindjes zien er op de foto's schattig uit maar dat valt dan toch tegen haha.. hoe waren je uitstapjes weer?? kga je weer even mailen moet iets vragen haha.. jammer dat ik zaterd werken was en je niet kon spreken :(

    nou succes weer kussie mo

  • 14 Juni 2007 - 16:49

    Gotje:

    yes ik heb je megalange telefoonnummer te pakken :D maar ik hoorde van je zussie dat je moe was dus ik probeer je morgen wel te bellen, zin in!! ;)

    xx gotje

  • 15 Juni 2007 - 06:50

    Sammie:

    Is het al 15 juli? Sammie wilt dat je terugkomt :( ...

  • 15 Juni 2007 - 06:50

    Sammie:

    Ie ie! Ik zie nu dat het 15 juni is, nog maar een maand!! Joehoe en dan is de stabiele factor weer back in town!!!!!! :D

  • 16 Juni 2007 - 16:26

    Ingetje:

    EIN-DE-LIJK! :d

  • 18 Juni 2007 - 09:42

    Mo:

    jah 15 juli en dan moet het lekker weer worden hier:D kunnen we bora bora weer lastig vallen:)

    hoe is het verder daar??

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

Recente Reisverslagen:

12 Juli 2007

Terug in de bewoonde wereld!

25 Juni 2007

Groot nieuws!!

18 Juni 2007

Brownsberg

09 Juni 2007

Stage

02 Juni 2007

Palumeu
Chantal

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 488
Totaal aantal bezoekers 45099

Voorgaande reizen:

15 Juli 2011 - 06 November 2011

Tripje door Azië

12 Juli 2007 - 12 Juli 2007

Suriname

30 November -0001 - 30 November -0001

Miami, Mexico, Guatemala, Belize

Landen bezocht: